Info & Support

Split unit airconditioners

Lees meer over Qlima split unit airconditioners

FAQ - Split unit airconditioners

Wat is het verschil tussen een Qlima SC model en S model?

Een Qlima SC model wandsplit unit is een complete set. Dit model beschikt standaard over 4 meter voorgevulde leiding en een snelkoppeling. Het is helaas niet mogelijk om deze 4 meter te verlengen of te verkorten. 

Een Qlima SC model wandsplit unit wordt geleverd zonder voorgevulde leiding en koppeling. Je koopt een binnen unit en een buiten unit. Een F-gas installateur zal een permanente aansluiting voor u maken. Hierdoor is het mogelijk om langere afstanden te overbruggen.  

Hoeveel meter leiding kun je gebruiken bij een Qlima wandsplit unit?
  • Bij een Qlima SC model wordt een leidingset van 4 meter geleverd.  
  • Bij de Qlima S modellen; S 5225/5232/6026/6035 kan de installateur een afstand overbruggen van 25 meter en maximaal 10 meter hoogteverschil.  
  • Bij de Qlima S 5248 kan de installateur een afstand overbruggen van 30 meter en maximaal 20 meter hoogteverschil. 
  • Bij de qlima S 6053 kan de installateur een afstand overbruggen van 25 meter en maximaal 20 meter hoogteverschil. 
Mag de koppeling van de leiding bij een SC wandsplit unit in de muur uitkomen?

Wij adviseren om te voorkomen dat de koppeling van de leiding bij een SC wandsplit unit in de muur uitkomt. Wanneer er onderhoud en/of reparatie nodig is aan je wandsplit unit is de kans aanwezig dat de F-gas installateur een check wil doen bij de koppeling op bijvb. Lekkage. Wanneer de koppeling in de muur uitkomt is dit niet mogelijk. 

Waarom koelt een wandsplit unit meer dan een mobiele airco?

Bij een wandsplit unit wordt 100% lucht uit de ruimte door het apparaat heen gevoerd en daar wordt vocht en warmte uitgehaald die naar buiten toe afgevoerd wordt. De 100% lucht komt gekoeld terug de ruimte in en omdat je bij een wandsplit unit alles gesloten kan houden in de ruimte wordt hierdoor de gekoelde lucht opnieuw gekoeld. 

Bij een mobiele airco voert de ventilator 100% lucht uit de ruimte door de mobiele airco heen. Een mobiele airco werkt met een cooldownsysteem hierdoor wordt +/- 20% van de lucht met warmte en waterdamp door de luchtafvoerslang naar buiten afgevoerd. Hierdoor blijft +/- 80% van de gekoelde en droge lucht in de ruimte waar de mobiele airco staat. 

Waarom moet ik een SC model door een erkende F-gas installateur laten aansluiten?

De overheid heeft aangegeven dat de koppeling bij de buiten unit (de ingebruikstelling) altijd door een erkende F-gas installateur uitgevoerd moet worden. Wanneer de koppeling bij de buiten unit tot stand wordt gebracht gaat het koudemiddel stromen en wanneer dit fout zou gaan (bijvoorbeeld lekkage) dan brengt dit schade aan het milieu. Door de overheid worden er controles uitgevoerd in Nederland en wanneer je geen formulier kunt overleggen van de koppeling bij de buiten unit (ingebruikststelling) kun je een boete krijgen. 

Kan een SC wandsplit unit meerdere keren losgekoppeld worden en weer gekoppeld worden?

Wanneer je een wandsplit unit wilt loskoppelen dient dat, naar aanleiding van de wet in Nederland, altijd verzorgd te worden door een erkend F-gas installateur omdat hierbij koudemiddel vrij kan komen. Bij een SC wandsplit unit met spanner (kliksysteem) is het advies om die niet los te laten koppelen omdat rubbers in de koppelingen defect kunnen gaan en hierdoor koudemiddel vrij gaat komen. Het kan ook voor komen dat bij koppelingen bij de buiten unit weersomstandigheden invloed gehad hebben waardoor de koppeling niet makkelijk los te maken is. Wanneer je een SC wandsplit unit met spanner toch los hebt laten koppelen om deze weer te laten koppelen op een andere plaats is de kans aanwezig dat dit niet gaat lukken vanwege de druk in de wandsplit unit die opgebouwd is. 

 

Bij een SC wandsplit unit met schroefkoppelingen is het laten loskoppelen en koppelen door een F-gas installateur iets makkelijker maar let op ook bij de buitenunit kan dit wat lastiger gaan door invloed van weersomstandigheden.

Met welke app werkt je Qlima wandsplit unit en hoe kan je de wifi installeren bij de wandsplitunit?

Bij een wandsplit unit zit een WIFI dongle die aangebracht dient te worden in de binnen unit. Op deze WIFI dongle ziet u een code vermeld staan. 

 

Wanneer de code begint met OSK dient u de Nethome app te gebruiken. Deze app wordt niet meer gebruikt voor nieuwe producten van Qlima. 

 

Wanneer de code begint met ODZ dient u de Tuya Smart Life app te gebruiken. 

 

Voor beide WIFI  installaties is er een gebruikershandleiding inbegrepen in de doos van de wandsplit unit maar wanneer het je niet lukt om met deze gebruikershandleiding de installatie te voltooien kunt u een contactformulier op onze internetsite www.qlima.nl invullen zodat de klantenservice telefonisch of via de e-mail contact met je kan opnemen om je verder te helpen. 

Handleidingen & Documenten

Waar kan ik de handleiding vinden?

Je vindt de handleiding in de doos. Als je de handleiding niet meer hebt, kun je deze online bekijken.

Onderhoud

Wat voor onderhoud dient er te gebeuren bij mijn wandsplit unit en wat kan je zelf doen?

Het is verstandig om zelf met regelmaat de filters schoon te maken en op tijd te vervangen. Zorg ervoor dat de buiten unit ook vrij is van obstakels zoals bladeren. Wij adviseren om een F-gas installateur jaarlijks je wandsplit unit een onderhoudsbeurt te laten geven. 

Probleemoplossing

Er loopt water langs de muur van de binnen unit waardoor komt dit?

Wanneer er water langs de muur van de binnen unit loopt kan dit diverse oorzaken hebben.  

 

Controleer of de waterafvoerslang goed is aangebracht bij de binnen unit en/of deze goed afloopt naar buiten. Zorg hierbij voor dat er geen bochten in de afvoerslang zitten. Daarbij is het belangrijk dat de binnen unit waterpas hangt.  

 

Ook adviseren wij je om de filters goed schoon te maken. Wanneer deze vervuild zijn kan dit ervoor zorgen dat de binnen unit niet optimaal kan werken en de leidingen bevriezen waardoor de binnen unit water zal lekken als de binnen unit wordt uitgeschakeld.  

De wandsplit unit koelt en/of verwarmd niet voldoende?

Wanneer een koppeling bij een buiten unit niet correct uitgevoerd is kan het zijn dat er te weinig koudemiddel in de wandsplit unit aanwezig is waardoor de wandsplit unit niet goed koelt en/of verwarmd. 

 

Het is ook zeer belangrijk dat de stroomkabel tussen de binnen unit en buiten unit goed aangebracht zijn omdat anders de printplaten geen goede connectie hebben waardoor de wandsplit unit niet goed kan functioneren. 

Wat betekenen de volgende foutcodes bij een Qlima wandsplit unit?

De Qlima wandsplit unit kan een van de volgende foutmeldingen geven; 

  •  * EO - Installatie fout stroomkabels/ Storing op de printplaat van de binnen of buiten unit. 

Controleer of de stroomkabels juist zijn aangesloten en goed vastzitten. Is het probleem hier niet mee verholpen dan kunt u contact met onze afdeling aftersales opnemen wanneer uw airco door een gecertificeerde F-gas monteur in dienst is gesteld en de airco binnen de garantieperiode valt.  Een gecertificeerde F-gas monteur zal uw airco moeten onderzoeken. 

 

  • E1 - Installatie fout stroomkabels/ storing op de printplaat van de binnen unit of buiten unit. 

Controleer of de stroomkabels juist zijn aangesloten en goed vastzitten. Is het probleem hier niet mee verholpen dan kunt u contact met onze afdeling aftersales opnemen wanneer uw airco door een gecertificeerde F-gas monteur in dienst is gesteld en de airco binnen de garantieperiode valt.  Een gecertificeerde F-gas monteur zal uw airco moeten onderzoeken. 

 

  • E3 - Installatie fout stroomkabels/ storing op de ventilator motor of printplaat. 

Controleer of de stroomkabels juist zijn aangesloten en goed vastzitten. Is de buiten unit vrij van obstakels? Verwijder eventuele bladeren. Is het probleem hier niet mee verholpen dan kunt u contact met onze afdeling aftersales opnemen wanneer uw airco door een gecertificeerde F-gas monteur in dienst is gesteld en de airco binnen de garantieperiode valt.  Een gecertificeerde F-gas monteur zal uw airco moeten onderzoeken. 

 

  • E4 - Installatie fout stroomkabels/ storing in de temperatuursensor en/of printplaat binnen of buiten unit.  

Controleer of de stroomkabels juist zijn aangesloten en goed vastzitten. Is het probleem hier niet mee verholpen dan kunt u contact met onze afdeling aftersales opnemen wanneer uw airco door een gecertificeerde F-gas monteur in dienst is gesteld en de airco binnen de garantieperiode valt.  Een gecertificeerde F-gas monteur zal uw airco moeten onderzoeken. 

 

  • E5 - Installatie fout stroomkabels/ storing in de temperatuursensor en/of printplaat binnen of buiten unit. 

Controleer of de stroomkabels juist zijn aangesloten en goed vastzitten. Is het probleem hier niet mee verholpen dan kunt u contact met onze afdeling aftersales opnemen wanneer uw airco door een gecertificeerde F-gas monteur in dienst is gesteld en de airco binnen de garantieperiode valt.  Een gecertificeerde F-gas monteur zal uw airco moeten onderzoeken. 

 

  • E6 - Installatie fout stroomkabels/ storing in de temperatuursensor en/of printplaat binnen of buiten unit. 

Controleer of de stroomkabels juist zijn aangesloten en goed vastzitten. Is het probleem hier niet mee verholpen dan kunt u contact met onze afdeling aftersales opnemen wanneer uw airco door een gecertificeerde F-gas monteur in dienst is gesteld en de airco binnen de garantieperiode valt.  Een gecertificeerde F-gas monteur zal uw airco moeten onderzoeken. 

 

  • E7 - Installatie fout stroomkabels/ display werkt niet goed meer.  

Controleer of de stroomkabels juist zijn aangesloten en goed vastzitten. Is het probleem hier niet mee verholpen dan kunt u contact met onze afdeling aftersales opnemen wanneer uw airco door een gecertificeerde F-gas monteur in dienst is gesteld en de airco binnen de garantieperiode valt.  Een gecertificeerde F-gas monteur zal uw airco moeten onderzoeken. 

 

  • EC - Lekkage koudemiddel/ storing verdampersensor en/of binnen unit storing printplaat binnen unit.  

De airco zal niet meer verkoelen. Wanneer uw airco door een gecertificeerde F-gas monteur in dienst is gesteld en de airco binnen de garantieperiode valt willen wij je vragen om contact op te nemen met onze afdeling aftersales.  Een gecertificeerde F-gas monteur zal uw airco moeten onderzoeken. 

 

  • P0 – De buiten unit slaat niet aan en u krijgt storing P0 

Wanneer uw airco door een gecertificeerde F-gas monteur in dienst is gesteld en de airco binnen de garantieperiode valt willen wij je vragen om contact op te nemen met onze afdeling aftersales.  Een gecertificeerde F-gas monteur zal uw airco moeten onderzoeken. 

 

  • P1 –Uw Qlima airco slaat niet aan en u krijgt foutcode P1; 

Wanneer uw airco door een gecertificeerde F-gas monteur in dienst is gesteld en de airco binnen de garantieperiode valt willen wij je vragen om contact op te nemen met onze afdeling aftersales.  Een gecertificeerde F-gas monteur zal uw airco moeten onderzoeken. 

 

  • P2 – Wanneer uw Qlima airco P2 aangeeft controleer dan of de stroomvoorziening goed is aangesloten op de printplaat. Is het probleem hier niet mee verholpen dan kunt u contact met onze afdeling aftersales opnemen wanneer uw airco door een gecertificeerde F-gas monteur in dienst is gesteld en de airco binnen de garantieperiode valt.  Een gecertificeerde F-gas monteur zal uw airco moeten onderzoeken. 

 

  • P4 - Uw Qlima airco geeft foutcode P4 aan. Er zal een mogelijke storing bij uw compressor zijn. Controleer of de stroomkabels goed zijn aangesloten. Probeer de compressor met de hand te draaien. Is het probleem hier niet mee verholpen dan willen wij u vragen om contact met onze aftersales afdeling op te nemen wanneer uw airco door een gecertificeerde F-gas monteur in dienst is gesteld en de airco binnen de garantieperiode valt.  Een gecertificeerde F-gas monteur zal uw airco moeten onderzoeken.  

Contacteer ons

Als je vragen of opmerkingen hebt of hulp nodig hebt met je Qlima split unit airconditioner, aarzel dan niet om contact op te nemen met ons vriendelijke supportteam.

 

We zijn er om ervoor te zorgen dat jouw ervaring comfortabel en probleemloos is.